Bij-staan

Welkom bij BiJeVa! Wij zijn er om ouder(s) te ondersteunen en hun kopzorgen te verzachten, zodat ze zich kunnen focussen op wat écht belangrijk is: hun gezin.

Onze services omvatten verschillende vormen van ondersteuning. We bieden onmiddellijke dienstverlening* door dringende problemen aan te pakken. Daarnaast geven we ook luister- en emotionele steun, informatie en advies. We zijn er ook om te bemiddelen in contacten met instellingen of diensten en om ouders door te verwijzen naar gespecialiseerde hulpverlening.’ en ‘Als zorgpartner van Stichting Pelicano kunnen we ook financiële ondersteuning bieden. Bovendien betrekken we ouders graag bij onze BiJeVa-activiteiten als vrijwilliger. Op die manier willen we samen een positieve impact creëren.’

* Onze onmiddellijke dienstverlening omvat het bezorgen van voedselpakketten en herbruikbare spullen zoals kledij, schoeisel, , kleine huisraad, meubelen. Wij bezorgen  de herbruikbare spullen uitsluitend Just In Time (JIT) aan onze gezinnen. De essentie van onze just in time methode ligt in: ‘de juiste spullen, in de juiste hoeveelheid, bij het (de) gezin(nen) op het juiste moment aan te leveren. Het nut voor de vereniging is dat er nauwelijks een interne voorraad nodig is. Daardoor vallen de voorraadkosten (o.a. huur opslagruimte) en sorteerlasten weg.

Wil je dus herbruikbare spullen aan BiJeVa geven dan dient u altijd vooraf contact op te nemen met bezielster Anny De Windt 0499 24 54 36 / annydewindt@bijeva.be. Zelf bij ons of naar de gezinnen brengen is niet toegestaan.

Wil je weten hoe Anny in contact komt met haar gezinnen?

 Bij het zoeken naar deze gezinnen kan Anny niet zomaar aankloppen bij de professionals in de sociale zorg. Iedereen heeft tenslotte recht op respect voor zijn privéleven en gezinsleven.

Om deze gezinnen te bereiken, gaat Anny zelf op zoek en doet dit op een zeer laagdrempelige manier. Zo rijdt ze bijvoorbeeld op woensdagnamiddag en in het weekend door sociale wijken en spreekt ze spelende kinderen aan om zo hun ouder(s) te vinden. Daarnaast spreekt ze ook moeders met kinderen aan in Aldi en Lidl en is ze aanwezig bij schoolpoorten en voedselbanken.

Om nog meer gezinnen te bereiken, vraagt Anny aan mensen in haar netwerk die bekend zijn met gezinnen in moeilijke situaties om hen te laten weten dat ze Anny kunnen contacteren door simpelweg het sms-bericht “Anny bel mij eens?” naar haar nummer te sturen. Ook laat ze politieagenten, schooldirecteurs en andere instanties weten dat deze methode van contact maken mogelijk is.

Tijdens de contacten met deze gezinnen praat Anny op een laagdrempelige manier en zorgt ze ervoor dat ze zich op hun gemak voelen. Ze wil dat deze gezinnen het gevoel hebben dat ze begrijpt met wie ze praten en wat hun situatie is. Anny belt 7 dagen per week terug om af te spreken wanneer ze langs kan komen.

Het aantal mensen dat Anny benadert stijgt doordat gezinnen die al ondersteuning krijgen aan lotgenoten uitleggen hoe makkelijk het is om door Anny geholpen te worden. Ook vragen medewerkers van een CLB of Thuiszorg om haar hulp, doordat ze Anny leren kennen tijdens hun contact bij een gezin thuis waar Anny aanwezig is als bemiddelaar, ter ondersteuning of omdat zij op dat moment kledij en schoenen voor de kinderen brengt.

Het vinden van hulp bij Anny is daarom zeer laagdrempelig en er zijn geen gesprekskosten of verplaatsingskosten voor de hulpzoekenden. Anny is er om te helpen en te ondersteunen waar nodig.

Heb je nood aan hulp?

Stuur dan volgende sms : ” Anny bel mij eens aub?” naar 0499/24. 54. 36